Manipulacje Powięziowe wg Stecco – Fascial Manipulation®

Manipulacje powięziowe są nowym rodzajem terapii manualnej stosowanym w fizjoterapii. Cały system diagnostyczno-terapeutyczny obecnie stosowany jest efektem długoletniej pracy włoskiego fizjoterapeuty Luigi Stecco, który zauważył, że pewne zaburzenia w obrębie powięzi doprowadzają do powstania dysfunkcji narządu ruchu.

Metoda manipulacji powięziowych posiada swój specyficzny model postępowania. W czasie pierwszego spotkania terapeuta zbiera dokładny wywiad, pytając pacjenta o wszystkie urazy, operacje i bóle jakie doświadczył w czasie życia. Jest to niezwykle istotny element, ponieważ ze względu na fakt, że powięź łączy nasze ciało w jedną całość, jej napięcia mogą przenosić się wzdłuż i wszerz naszego narządu ruchu. Różnorodne urazy, nawet te z dzieciństwa, mogą spowodować zgrubienie powięzi, które po wielu latach wpływa na występowanie bólu w odległych segmentach ciała.

Po dokładnym wywiadzie terapeuta wykonuje testy ruchowe i palpacyjne oceniając, które punkty powięzi są zmienione. Wnikliwa analiza pacjenta pozwala zauważyć w jaki sposób rozchodzą się napięcia w ciele pacjenta. Następnie wykonuje się manipulacje wybranych punktów w powięzi, polegającą na rozcieraniu zgrubień. Zazwyczaj bezpośrednio po terapii zauważamy zmniejszenie dolegliwości bólowych czy poprawę zakresu ruchu. Po kilku, kilkunastu godzinach ból może zaostrzyć się ze względu na reakcję zapalną, do której zachodzi w przepracowanych punktach. W kolejnych dobach, czasem nawet po 4-7 dniach następuje poprawa i zmniejszenie dolegliwości bólowych.

Comments are closed.